För många är resor meningen med livet och här på Resekatalogen.se finns tips på vart, när och hur man ska resa, men innan man ens kommit så långt i planeringen att man vet att man ska resa måste ju finansieringen ordnas.
Det gäller kanske särskilt för skolresor. När en hel skolklass ska åka bort är det ofrånkomligt att resan kostar en hel del pengar. Dessutom skiljer sig de ekonomiska förutsättningarna mellan
resenärerna på ett helt annat sätt än när en familj eller några vänner åker på semester. Och för att ytterligare krångla till det har skolelever inte alla möjligheter i världen att spara ihop pengar eftersom de har begränsade inkomster, om ens några.
Att finansiera en klassresa genom att anordna en loppis eller med biljettintäkterna från en egen musikal eller dansföreställning kan gå, men risken är att intäkten per arbetad timme blir ensiffrig. Dessutom är det ju mest familjemedlemmar som kommer på sånt, så då kan föräldrarna lika gärna betala vad resan kostar direkt.
Men för den som är ressugen finns alltid råd! Det finns flera företag som jobbar direkt mot skolgrupper och idrottsklubbar. De erbjuder olika typer av försäljningssamarbeten där ungdomarna
säljer varorna som företaget producerar och så delar man på vinsten.
Ett av dessa företag är DelikatessKungen som redan 1992 började samarbeta med skolor och föreningar som säljer företagets delikatesser mot provision. Varorna det gäller är bl a en prisbelönt
cheddarost, lufttorkad salami och belgiska chokladpraliner. Gruppen tar upp beställningar på den egna orten genom att knacka dörr i bostadsområdena, sälja på stan, uppvakta det lokala näringslivet (30 elevers föräldrars arbetsplatser täcker in en hel del) eller dra igång kampanjer i sociala medier.
När man känner sig nöjd med försäljningen skickar DelikatessKungen ut varorna till gruppens kontaktperson (t ex en lärare eller förälder). Sedan levererar ungdomarna kundernas beställningar
hem till dem samtidigt som de tar betalt. Den egna andelen behåller man, resten skickas tillbaka till DelikatessKungen. På det sättet slipper klassen lägga ut egna pengar eller ta någon ekonomisk risk.
Konceptet är efter snart 30 år välbeprövat och har visat sig fungera alldeles utmärkt. Över 25 000 grupper har finansierat skolresor och idrottscuper genom försäljningen och många av dem har
återkommit för att ha råd med nya resor eftersom de upptäckt att det är ett roligt och lönsamt sätt att förverkliga sina drömresor.